Halmsjövägen 40, 195 61 Arlandastad
Handbrandsläckare av typen pulversläckare finns i alla våra bilar i handsfacket och i vår lokal samt flera brandskäckare placerade ute på banan. I lokalen så har vi även en hjärstartare. Första förbandskitt finns tillgänglig i varje fordon. I personbil ska det ligga i bagageutrymmet.
Vår teorisal har en entré samt 2 st nödutgångar.
Du får givits inte vara påverkad av alkohol eller droger, hos oss utför vi utandningsprov. Om du vägrar detta test eller om du visar utslag på alkohol stoppas din vidare körning. Du får omboka till ny datum.
Du anmäler dig och visar godkänd svensk legitimation för personalen. Du och er lärare går sedan till ”Säkerhetshallen” där du kommer att diskutera krockvikter, whiplashskador, bilens säkerhetsutrustning, med mera.
Vi har även en krocksläde och en vältbil som du kan prova/uppleva. Därefter blir det en teoretisk genomgång av momenten, säkerhetsbestämmelser, krav för erhållande av intyg, syfte och mål med riskutbildningen.
Sedan ska du uppleva de praktiska momenten ute på banan. Du kör ensam i bilen, läraren ger information via radion. Vi avslutar med en diskussion i teorisalen.
Viktigt att tänka på under denna tid är att öka avståndet till framförvarande fordon, sänka hastigheten och vara noga med att köra lugnt och mjukt (det vill säga utan häftiga rattrörelser eller impulsiva infall).
En annan förutsättning är att bilen är rätt utrustad för detta väder. Du kan du läsa mer om det här i vårt inlägg om 3 viktiga riktlinjer för bilkörning under halt väglag.
Med andra ord är att det viktigt att vara väl förbered när väl halkan slår till. Hur ”skicklig” du än anser dig vara som bilförare kan du aldrig kompensera fullt ut för dålig planering. Har du fel däck på bilen så är risken att du råker ut för en sladdolycka mycket större än om du bytt till vinterdäck i god tid. Har du missat att utrusta bilen med isskrapa, så ökar du risken att råka ut för en olycka på grund av dålig sikt. Och så vidare.
Bara för att du lärt dig korrigera en sladd i halt väglag, så ska du inte underlåta att sänka farten och köra med sans och förnuft när vägen är hal.
Det är naturligtvis viktigt att kunna hantera sin bil (något som du exempelvis får erfaren under halkkörningen), men detta ger i sig ingen garanti för att du klarar av en riskfylld situation när den väl uppstår.
Detta är en av de absolut viktigaste lärdomerna med riskutbildningen – att förstå riskerna på våra vägar och lära sig undvika dem.
Att köra förnuftigt och förutseende är alltid viktigt för säker bilkörning, inte minst för att undvika en olycka när väglaget är halt. Skulle du råka ut för en situation där bilen sladdar kommer du att behöva utföra flera manövreringar samtidigt för att korrigera sladden.
På många sätt är detta kunskap som kan vara livsavgörande, inte minst under våra kyliga delar av året. Här följer ett par viktiga riktlinjer att följa slår till på våra vägar.
En av de viktigaste faktorerna för säker bilkörning under halt väglag börjar långt innan du sätter dig bakom ratten och startar bilen. Att ha rätt utrustning är nämligen a och o, och skapar förutsättingarna för bilens grepp och förmåga att hantera halkan. Av all utrustning är däcken den enskilt viktigaste faktorn. Se till att få på vinterdäcken i god tid innan kylan slår till – och kolla alltid mönsterdjupet ordentligt. Det ska vara minst 3 millimeter för däck som används vid vinterväglag mellan den första december och 31 mars. Det är också viktigt att kolla lufttrycket i däcken. Med rätt lufttryck får du bra väggrepp samtidigt som du sparar på bränslet och miljön.
Andra viktiga faktorer är exempelvis:
I halt vägläg ökar din bromssträcka markant. Jämfört med körning på torr väg kan din bromssträcka bli upp till 10 gånger längre. Därför är det viktigt att du håller ett adekvat avstånd till framförvarande fordon – och har gott om ”spelrum” om du behöver bromsa.
Det är inte ovanligt att en del bilister kör på ”som vanligt” fastän vägbanan är klädd i is. Följ inte detta beteende. Att anpassa farten efter rådande förhållanden är viktigt, men kan vara direkt livsavgörande under halka. Se därför till att reglera farten på ett förnuftigt sätt och lämna alltid gott om spelrum för nödvändiga inbromsningar och fartregleringar.